Menu

YouTubeři: Hrdinové dnešní doby nebo zoufalý odraz naší společnosti?

youtuberi-uvod
YouTubeři: Hrdinové dnešní doby nebo zoufalý odraz naší společnosti?
3 (60%) 1 hlasů

YouTube a jeho hrdinové, tzv. YouTubeři, se v posledních letech stali fenoménem po celém světě a rozmach zažívají i v Čechách. Moderní forma zábavy se stala zároveň velmi kontroverzní, a to především kvůli netypické formě, která jde mnohdy „přes čáru“. Kdo jsou ti hrdinové pod maskou internetových celebrit?

YouTuberem se může stát každý. Bohužel

A kdo že ti YouTubeři vlastně jsou? S nadsázkou úplně každý, kdo se postaví před kameru a propaguje svou tvorbu na serveru YouTube. Nahrávání videa je bezplatné a pokud dodržíte pár zásad (nadávat všem a chovat se jako hulvát nikomu nevadí, pokud však použijete pár sekund hudby bez licence, máte velký problém), video bude připraveno celému světu. Takových zoufalých pokusů vznikají denně desítky, jen hrstka z nich se ale dostane na pomyslné výslunní.

Tím je myšlen velký počet pravidelných sledujících (tzv. odběratelů) a vysoká sledovanost videí, která míří ke statisícům nebo dokonce milionům zhlédnutí. YouTubeři nejsou v moderním světě pouhými postavami před kamerou, ale stávají se z nich celebrity. Tedy alespoň pro své diváky, kterým přináší formu zábavy stejně jako třeba Ulice v televizi.

youtuberi-zahranici

Jak dosáhnout úspěchu? Stačí se chovat jako debil

YouTubeři jsou herci, režiséři a producenti zároveň, kteří na YouTube připravují obsah pro své diváky. V tom by samo o sobě nebylo nic špatného, smutná je ale bohužel forma, kterou většina z nich používá. V dnešní pokřivené společnosti se daleko lépe a rychleji šíří negativní a kontroverzní zprávy, čehož spousta českých YouTuberů využívá. Házení špíny na jiné YouTubery, kauzy kdo s kým chodil, kdo koho okradl a další jsou běžným scénářem. Vytříbený slovník, za který by se často styděl i pražský dlaždič, k tomu celému cirkusu také patří.

Bylo by nefér házet všechny tvůrce do jednoho pytle, bohužel ale přesně takový obrázek si uděláte, pokud se začnete o YouTubing v České republice více zajímat. Takový obsah totiž přitáhne nejvíce diváků, podobně jako bulvár. A je toho opravdu hodně. Stačí se jen podívat na nejsledovanější video jednoho z nejznámějších YouTuberů v Čechách, ve kterém si jde hlavní aktér pro podpis jiného YouTubera jen proto, aby na podepsanou fotografii mohl následně dupnout a poslat všechny do háje. Úctyhodný herecký výkon, že?

Co se skrývá za profesionální maskou?

Mnohdy je to stejné jako s herci – charakter postavy ve filmu je úplně jiný než toho, kdo jej ve skutečnosti hraje. Jedná se o dvě rozdílné persony – profesionální a skutečnou. Na stejném pomezí stojí i YouTubeři, kteří se na to často odvolávají. Že vlastně to, co dělají před kamerou, je jen business a ve skutečnosti takoví vůbec nejsou. Pokud ovšem potkáte nějakého YouTubera mimo kameru, poznáte, že se chováním a mluvením od své profesionální persony příliš neliší – kdo na videích vystupuje slušně, drží si podobný styl komunikace i v reálném životě a naopak.

Jde to i jinak, ukazuje hlavně zahraničí

Zavítáte-li na kanály nejznámějších českých YouTuberů a YouTuberek, zjistíte, že nejsledovanější obsah tvoří zpravidla přitroublé vlogy či videa blížící se k bulváru, jejichž obsah vás povětšinou ničím neobohatí. Jen těžko si lze představit, že by moderní muž ztrácel čas sledováním takového odpadu. Přitom YouTubing sám o sobě může být velmi užitečnou a příjemnou formou zábavy – pokud sledujete ty správné lidi. I když se v České republice najde hrstka YouTuberů, kteří takový obsah produkují, moc se o nic nedozvíte. Zde převažuje jiná forma zábavy. Bohužel.

Zahraničí už je ale o poznání pestřejší a lze sledovat opravdu zajímavé a přínosné kanály, které pobaví. Zatímco český YouTuber nahrává videa především ve svém pokojíčku, když rodiče vyrazí do práce a snaží se zaujmout kontroverzní mluvou či kauzami, spousta zahraničních videí připomíná plně profesionální tvorbu po všech stranách. Skvělé záběry, perfektní kompozice, profesionální dabing a zajímavá myšlenka.

Zmínit můžeme například oblíbený kanál MKBHD, ve kterém autor Marques Brownlee představuje zajímavé produkty, hlavně pak mobilní telefony. A co třeba Unbox Therapy, ve kterém se vtipnou formou dozvíte o produktech, o jejichž existenci jste třeba ani neměli tušení?

Říkáte si, jak to dělají ti vlastně „nejlepší“ na světě? Pokud se dá takto označit YouTuber, který má nejvíce odběratelů, je jím Nor Felix Arvid Ulf Kjellberg se svým kanálem PewDiePie. Ten kombinuje tak nějak oba světy dohromady, často sklouzává k primitivnímu humoru, ale jedno se mu upřít nedá – neuráží druhé a dokáže pobavit.

A kolik YouTubeři vydělávají? Od desítek tisíc po miliony

Otázka, která jistě napadne spoustu z vás. Natáčením videí si člověk může přijít na pěkný balík peněz, hlavně pak v zahraničí, kde je díky angličtině možné dosáhnout většího počtu zhlédnutí a zároveň více peněz z reklamy. Přestože o přesných částkách kolují spíše fámy a YouTubeři se čísly zrovna nechlubí, vězte, že zahraniční YouTubeři si mohou vydělávat i desítky milionů ročně. Jak je to v případě českých YouTuberů? O poznání horší, protože jsou částky z reklam nižší. I tak si ale největší čeští YouTubeři mohou čistě z videí přijít na desítky tisíc měsíčně, což není vůbec špatné.

YouTube není dnes zdaleka jediným zdrojem peněz

Peníze ovšem dnes nepramení zdaleka jen od samotného Googlu a YouTube. Protože zmíněná videa sledují statisíce i miliony lidí, stávají se sama o sobě prostorem pro reklamu. A to nejen tu, kterou ukáže YouTube před spuštěním videa, ale i prostor uvnitř videí. Nejlepší YouTubeři spolupracují s firmami, které jim do videí zapůjčí své produkty a platí jim za jejich propagaci. Může se přitom jedna o oblečení, elektroniku, atrakci, místo i oblíbenou kosmetiku. Nakonec z této spolupráce těží obě strany – YouTubeři získají další finanční prostředky a firmy více svých zákazníků.

Z obyčejných bavičů, kteří natáčeli u sebe doma v pokoji a vše si stříhali a zařizovali sami, se dnes stávají podnikatelé, kteří mají svůj tým. Kromě kameramana dnes často potřebují třeba i manažera, který se stará o výše zmíněné nabídky.

Kdo tvoří ty miliony diváků? My všichni

Stejně jako jsou politici odrazem naší společnosti, i YouTubeři žijí díky tomu, že je po jejich videích hlad. Říkáte si, kdo může taková videa vlastně sledovat? Podíváte-li se na komentáře pod většinou videí českých YouTuberů, tvoří je děti do 15 let. Přestože se k přesným statistikám s věkem diváků nedostaneme, dá se předpokládat, že budou mladí tvořit drtivou část. To ale ani zdaleka neznamená, že podobná videa nesledují starší. Sledují. A pokud je poptávka, bude i nabídka. A protože kontroverzní videa bodují, bude jich stále přibývat.

Dá se očekávat, že tento trend jen tak pomine? V nejbližších letech určitě ne. Nemusíme však být smutní či znechucení – před pár lety tu byli blogeři, nyní YouTubeři a dá se předpokládat, že nějaká nová forma „celebrit“ se objeví i v dalších letech. A není to bohužel těmi, kdo před kamerou stojí. Hlavním motorem je totiž samotné publikum.